Du får inte stoppa köttbullar i....

Nu vill jag ju komma efter ett kort blogguppehåll och börja skryta. Men det känns helt rätt så därför kommer det nu.

Jag har idag upptäckt en helt ny värld. Nämligen MATVÄRLDEN. Jag har utför mer anvancerade kokkonster än jag någonsin gjort tidigare. Jag har gjort mina egna köttbullar, helt enligt eget recept* (givetvis). Jag gjorde min egen brunsås (även denna på helt egen påhittat recept). Till detta serverades kokta morötter.

Fråga inte om detta var skit gott. Det var en ren succé. Jag såg nog att E höll på att dö av smakerna, hur han bara njöt av denna avacerade och underbara måltid. Vilken tur han har som har mej, en aldeles egen kokerska. Jag är liksom trevligare än en vanlig mat-tant, och man vet aldrig vad som står på matsedeln. Jag skulle nog vilja säga att jag är utsökt på matlagning.

Om man jämför med vad jag åt för ett år sen så har jag utvecklat mina middagar från över kokta snabbmakaroner till hemmgjorda köttbullar. Känn på den!

* Jag försökte läsa hur man gjorde köttbullar i Vårkokbok men jag fattade inte ett skit, var värre än när jag bläddrade i en mattebok i skolan, så jag slog igen skiten. Kännde att så jävla svårt kan det väl inte vara å göra lite köttbullar.

_______________

Köttbullar av 1000g nötfärs:

* stek en rödlök

* ner med löken i köttfärsen

* kasta ner ett ägg

* rör om

* nu skulle man kanske ha kokat lite sojagrädde samtidigt som löken stekte men jag han fan inte två saker samtidigt

* koka sojagrädde tillsammans med en köttbuljong

* blanda ihop sojagrädden med resten

* kasta ner lite sambaloelek (?) + valfria kryddor

* rulla stora bullar (E har sagt att det är godare)

* när hälften är halv stekt in med dem i ugnen så du ska steka resten. Detta sparar tid och köttbullar som enbart legat i ugnen blir inte lika goda som stekta.

Varsågod för Emma´s köttbulls recept. Nu är det fritt fram att härmas och njuta av en galet god köttbullsfest!

Kommentarer
Postat av: string t

framsteg tanten men kopierar inte än.. du får putsa en aning på receptet....

2008-11-28 @ 20:05:44
Postat av: Hanna

hhmm. kollat det du messade om. vi kan diskutera det på fyllan i helgen. det blir roligare så :) puss

2008-12-04 @ 22:26:27
URL: http://hannamariak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0